La Marató de 3Cat finança dos projectes d’IrsiCaixa per desenvolupar noves estratègies contra les infeccions respiratòries
Els estudis, liderats per les investigadores Dàlia Raïch Regué i Nuria Izquierdo Useros, busquen desenvolupar un esprai nasal preventiu i noves teràpies antivirals d’ampli espectre per frenar virus com el de la grip, el VRS o el SARS-CoV-2
Dos projectes d’IrsiCaixa se sumen als 36 seleccionats per rebre finançament de La Marató 2024, dedicada a la recerca en malalties respiratòries. En aquesta edició, la Fundació La Marató ha avaluat un total de 91 propostes, revisades per 93 experts internacionals sota la coordinació de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS).
Amb un finançament de 465.000€, els projectes d’IrsiCaixa busquen noves estratègies per prevenir i combatre les infeccions respiratòries des d’enfocaments innovadors i complementaris.
Un esprai nasal per prevenir múltiples virus respiratoris
El projecte RESProtect (Development of a nasal spray for prophylaxis against respiratory viruses – RSV and IAV), liderat per Dàlia Raïch Regué, investigadora associada del grup de recerca Patògens, Immunitat, Senyalització i Teràpies Aplicades (PISTA) d’IrsiCaixa, compta amb un finançament de 200.000€. L’estudi vol desenvolupar un esprai nasal assequible i fàcil d’utilitzar capaç de prevenir infeccions causades per diversos virus respiratoris, com el virus respiratori sincitial (VRS), el virus de la grip A (IAV) i el SARS-CoV-2.
La clau del projecte són les ciclodextrines, unes molècules de sucre segures per a l’ús humà que poden bloquejar l’entrada dels virus a les cèl·lules del nas, evitant que la infecció progressi cap als pulmons.
“Anteriorment, ja hem demostrat l’eficàcia d’aquestes molècules per prevenir la infecció pel SARS-CoV-2 en models cel·lulars i animals. Ara, el nostre objectiu és comprovar-ne també el potencial contra el VRS i el virus de la grip”, explica Raïch-Regué. Si els resultats són positius, l’esprai podria convertir-se en una eina preventiva universal per a nadons, persones grans, pacients immunocompromesos i la població general.
Noves teràpies antivirals d’ampli espectre per frenar la grip i futures pandèmies
El segon projecte, Novel host-directed broad-spectrum anti-influenza A antivirals to cross protect humans and key susceptible reservoir species, està liderat per Nuria Izquierdo-Useros, líder del grup de recerca PISTA d’IrsiCaixa, en col·laboració amb Júlia Vergara Alert, líder de grup a IRTA-CReSA, i ha rebut un finançament de 265.125€. En aquest cas, l’estudi aposta per una estratègia innovadora de teràpia dirigida a l’hoste, que consisteix en actuar sobre mecanismes cel·lulars del propi organisme que els virus utilitzen per replicar-se. Aquesta aproximació redueix el risc que els virus desenvolupin resistències i pot oferir protecció davant tots els subtipus del virus de la grip A, tant en humans com en espècies animals que poden actuar com a reservoris, com les aus o el bestiar.
L’equip investigador analitzarà com una modificació química de l’ARN de les cèl·lules de l’hoste, anomenada m6A, afecta la replicació del virus. Per fer-ho, utilitzaran models cel·lulars i organoids respiratoris, petits teixits tridimensionals que imiten l’estructura i el funcionament dels pulmons humans i animals.
“A partir d’aquest coneixement, provarem inhibidors en diferents fases de desenvolupament clínic per comprovar si poden bloquejar vies cel·lulars essencials per a la replicació viral. Si els resultats són positius, aquesta línia de recerca podria obrir una nova via terapèutica capaç de reduir els brots estacionals de grip i minimitzar el risc de futures pandèmies”, exposa Izquierdo-Useros.
Compromís amb la innovació i la salut global
Amb aquests dos projectes, IrsiCaixa reafirma el seu compromís amb la recerca translacional i la millora de la salut global, impulsant estratègies tant preventives com terapèutiques per fer front als reptes de les infeccions respiratòries.
Els resultats esperats podrien contribuir a reduir la càrrega sanitària i econòmica d’aquestes malalties arreu del món i oferir noves eines per protegir les poblacions més vulnerables.