Skip to main content
Close
Living Lab de Salut

El Living Lab de Salut d’IrsiCaixa dissenya un nou model de promoció de la salut per a escoles

.

El nou model, que té com a objectiu assolir promoure que l’alumnat tingui un rol proactiu en la promoció de la salut mitjançant metodologies de recerca participativa, serà el fil conductor del Congrés Internacional d’Escola Oberta CONNECT, que tindrà lloc al CosmoCaixa els dies 6 i 7 de juliol i al qual assistiran referents internacionals en aquesta pràctica educativa

L’‘Escola Oberta’, de l’anglès Open Schooling, pretén que l’estudiant resolgui problemes del seu entorn amb un rol proactiu promovent la recerca participativa amb la comunitat i professionals de diferents àmbits. El Living Lab de Salut d’IrsiCaixa, en el marc del projecte europeu CONNECT i Escoles Sentinella, utilitza aquesta pràctica educativa amb l’objectiu de millorar la promoció de la salut. Avui i demà, l’equip del Living Lab presenta al Congrés Internacional d’Escola Oberta CONNECT (CICOS 2023), organitzat pel consorci del projecte europeu CONNECT i amb participació d’IrsiCaixa, el disseny d’un nou model de promoció de la salut publicat recentment a la revista International Journal of Public Health. Aquest és un dels temes que es tractarà al congrés, que tindrà lloc al CosmoCaixa, Barcelona, i reunirà més de 120 professionals internacionals en el camp de l’’Escola Oberta’.

Les escoles dediquen cada vegada més esforços a millorar l’ensenyament de les ciències. Des de CONNECT s’aposta per aquesta millora, la qual es vol aconseguir tot promovent el moviment d’’Escola Oberta’, que mostra la ciència com a eina clau per millorar el nostre entorn. A través d’aquesta metodologia es millora la confiança de l’alumnat en el procés d’aprenentatge de les ciències i, alhora, la de les seves famílies, que tenen influència directa en la confiança de l’alumnat.

 

Escoles obertes per millorar la promoció de la salut

Organitzacions internacionals, com ara l’Organització Mundial de la Salut (OMS) o el European Centre for Disease Control, suggereixen que, per millorar la prevenció i la promoció de la salut, cal crear estructures comunitàries on diferents actors socials es puguin organitzar i actuar en xarxa de manera proactiva. No obstant, no donen directrius que indiquin com s’han d’organitzar i quines actuacions s’han de dur a terme.

Per donar resposta a aquest problema real i cada vegada més evident, el Living Lab de Salut d’IrsiCaixa ha dut a terme processos de recerca participativa amb enfocaments sistèmics amb estudiants de primària i secundària. D’aquesta manera, aconsegueixen que l’alumnat faci reflexions estratègiques i dissenyi i implementi intervencions personalitzades i integrades, agafant un rol proactiu per resoldre problemes de la seva comunitat. Per assolir aquest objectiu, han dissenyat una metodologia que rep el nom de “model de diàleg orientat i sistèmic”. Es tracta d’un procés en el que l’equip inclou l’alumnat en la resolució d’un problema que realment el preocupi. Els i les estudiants adquireixen coneixement a través de recerca participativa que contempla la consulta, la integració i la priorització de possibles solucions per al problema, i, finalment, fan difusió dels resultats i del procés, al mateix temps que implementen les seves solucions a través d’un pla d’acció.

Durant aquests anys, el Living Lab de Salut d’IrsiCaixa ha fet tres iteracions, és a dir, ha repetit aquest procés tres vegades per treballar dos reptes diferents: la prevenció de la COVID-19 a les escoles i la promoció de la salut mental del jovent. En total, l’equip ha treballat conjuntament amb 2.479 estudiants i famílies i 79 professors/es de 23 escoles diferents. El resultat d’aquests processos, presentat al congrés per la responsable del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa Rosina Malagrida i la gestora de projectes del Living Lab de Salut Laia Vives, ha permès que l’alumnat prioritzi recomanacions, marqui objectius concrets i es proposi i implementi missions per resoldre aquests problemes.

 

CICOS 2023, un espai d’innovació i investigació educativa

Els i les professionals debatran sobre les metodologies utilitzades per promoure el moviment d’’Escola Oberta’. A través d’aquest enfoc revolucionari, es vol conduir a l’alumnat a identificar problemes de la vida real pels quals tinguin interès, i a debatre possibles solucions juntament amb la comunitat científica i altres col·lectius implicats en la problemàtica. Així, el congrés esdevindrà un espai per compartir metodologies i iniciatives educatives, i dialogar sobre com promoure la transició del model escolar cap al d’’Escola Oberta’.

Els objectius del CICOS 2023 són difondre i reflexionar sobre les pràctiques d’’Escola Oberta’, superar les barreres i explorar les oportunitats en aquest camp, contribuir a assolir els objectius de desenvolupament sostenible, i promocionar projectes col·laboratius per fer arribar aquest moviment tant a escala local com global.

Not available in
This is not available in . You can go to the translated versions in these languages: