Skip to main content
Close

Promoció de la salut amb ciència ciutadana

.

Les solucions per a les infeccions i altres reptes biomèdics que investiga IrsiCaixa seran més efectives si van acompanyades d’intervencions de prevenció i promoció de la salut. Però l’efectivitat d’aquestes intervencions sovint no és tant alta com ens agradaria i els problemes de salut esdevenen persistents o bé inclús empitjoren amb el temps. Això és degut, en part, a que aquests problemes són complexos. Per donar resposta a aquesta complexitat, el Living Lab de Salut d’IrsiCaixa dissenya programes de ciència ciutadana que segueixen enfocaments participatius i sistèmics tant en el seu disseny com en la seva implementació.

Durant el procés de disseny:

  1. Es defineixen els objectius que cada aula ha de tenir en compte per planificar i implementar, de manera participativa, una intervenció personalitzada i significativa. Aquests objectius recorden els Objectius de Desenvolupament Sostenible, ja que també es van dissenyar amb enfocaments sistèmics.

     

En aquesta figura mostrem un exemple dels objectius d’una de les intervencions d’IrsiCaixa (InfAcció, per a la prevenció de malalties infeccioses a les aules).

 

  1. Es desenvolupa un repositori d’activitats adreçades als diferents objectius.
  2. Es dissenya una Guia Didàctica per a què cada aula pugui fer ciència ciutadana i implementar campanyes personalitzades per millorar la seva promoció de la salut.

Per què aplicar ciència ciutadana als programes de promoció de la salut?

La ciència ciutadana ofereix a l’alumnat l’oportunitat d’aplicar processos innovadors de recerca participativa per investigar, en el seu entorn educatiu i familiar, les seves necessitats, així com els seus problemes i oportunitats per mantenir hàbits saludables.

A partir dels resultats d’aquesta recerca,  l’alumnat és convidat a dissenyar i implementar campanyes educatives i/o informatives personalitzades, amb l’objectiu de donar-hi resposta de manera activa i significativa.
 

L’alumnat com a agent de canvi

L'alumnat aprèn a aplicar el mètode científic de manera participativa per contribuir a resoldre reptes de salut amb i per a la seva comunitat local. D'aquesta manera es desenvolupa coneixement i aprenentatge tan a l'aula com en l’entorn comunitari, i l'alumnat es converteix alhora en co-investigador/a i agent de canvi.

L'alumnat desenvolupa competències transversals.

Per què son innovadors els nostres programes de promoció de la salut? 

Donat que els problemes de salut són causats per una àmplia diversitat de factors i actors socials, hi ha una necessitat d'experimentar amb processos participatius i sistèmics per dissenyar i pilotar iniciatives que siguin capaces de respondre a aquesta complexitat. Per això, es planteja experimentar amb un model d’intervenció que va més enllà de les activitats tradicionals d’educació per a la salut, les quals, de manera aïllada, han demostrat tenir un impacte limitat.

Els programes d’IrsiCaixa es caracteritzen per ser:

  • Integrals: l’alumnat realitza una diagnosi mitjançant recerca participativa amb una anàlisi sistèmica que permet identificar problemes, oportunitats i necessitats vinculats als reptes de salut amb una mirada integral.
  • Personalitzats: a partir de la diagnosi, l’alumnat dissenya un pla d’acció adaptat per donar resposta als problemes i necessitats prioritzats a l’aula, fent ús d’un repositori d’activitats. Així poden seleccionar, en cada moment, les intervencions més rellevants i prioritàries.
  • Col·laboratius: l’alumnat s’apodera per impulsar la prevenció i la promoció de la salut de manera proactiva, amb el suport del professorat i en col·laboració amb les famílies i els professionals de salut. Aquest enfocament garanteix la continuïtat de les intervencions en el temps gràcies al lideratge compartit de joves i docents. Alhora, es desplega en xarxa amb altres organitzacions dedicades a la prevenció i la promoció de la salut, que contribueixen als repositoris dels programes amb recursos.
  • Descentralitzats: la implementació és autònoma i liderada per l’equip docent de cada centre educatiu, amb el suport del Living Lab. Aquest model facilita l’escalabilitat i la sostenibilitat del programa arreu del territori.
  • Innovació transformativa: els programes impliquen als diferents actors socials en processos iteratius per transformar progressivament els entorns escolars i comunitaris. Els programes s’avaluen cada any per anar-hi aplicant millores.

A qui van dirigits?

Alumnat de cicle superior de primària, ESO, Batxillerat i Formació Professional.

Vols fer ciencia ciutadana i promoció de la salut a la teva aula?

T’oferim tres programes diferenciats:

Aprenen sobre el Virus del Nil Occidental i les vacunes, investiguen els factors que influeixen en la decisió de vacunar-se. Promouen activitats per donar suport a la comunitat educativa en la presa de decisions sobre vacunació.

Materials del programa:

 GUIA EDUCATIVA PRIMÀRIA

 GUIA EDUCATIVA SECUNDÀRIA

 REPOSITORI PRIMÀRIA

 REPOSITORI SECUNDÀRIA

Aprenen com es transmeten els agents infecciosos i investiguen quins factors influeixen en la prevenció. Dissenyen i implementen un pla d'acció personalitzat per prevenir la transmissió al seu entorn.

Materials del programa:

 GUIA EDUCATIVA SECUNDÀRIA

 REPOSITORI PRIMÀRIA

 REPOSITORI SECUNDÀRIA

Aprenen sobre salut mental i investiguen quins factors la determinen. Dissenyen i implementen accions personalitzades per promoure el benestar emocional al seu grup i comunitat educativa.

Materials del programa:

 GUIA EDUCATIVA SECUNDÀRIA

 REPOSITORI PRIMÀRIA

 REPOSITORI SECUNDÀRIA

Com s'implementen?

Fases del programa

  1. Formació docents (online 2h). Taller pràctic per conèixer els programes i comprendre com aplicar la guia didàctica.
  2. Implementació a l'aula (5 sessions de 50' + activitats personalitzades).
    • Presentació d'un repte per part de científics del projecte.
    • Exploració de la temàtica i implementació de ciència ciutadana amb enfocament sistèmic per analitzar els factors que determinen la prevenció i la promoció de la salut en diferents reptes.
    • Priorització, disseny, implementació i avaluació d'accions educatives i/o informatives amb i per a la comunitat educativa i el seu entorn social.
  3. Reunió de seguiment docents (sessió online opcional de 30'). Espai de suport i resolució de dubtes amb l’equip educatiu i científic de LWNVIVAT.
  4. Congrés final (online). Trobada dels centres educatius participants on l'alumnat ofereix presentacions i interacciona amb la comunitat científica.
  5. Avaluació (qüestionari/s en línia). Sobre l’adquisició de coneixements, competències científiques i ciutadanes i el procés d’implementació.

 

Amb quina participació comptem fins ara?

Fins el moment, als programes de ciència ciutadana han participat més de 3.700 alumnes i més de 150 docents de 68 centres educatius.

 

Com s'hi pot participar?

Els centres educatius interessats es poden posar en contacte amb el Living Lab de Salut d’IrsiCaixa (livinglab@irsicaixa.es).

 

Qui els impulsa? 

Els programes de prevenció i promoció de la salut estan coordinats pel Living Lab de Salut. Actualment es desenvolupen en el marc del projecte europeu LWNVIVAT.

 

Not available in
This is not available in . You can go to the translated versions in these languages: