El V Congrés “Escoles Sentinella” reuneix 600 alumnes i docents al CosmoCaixa per impulsar la recerca en salut des de les aules

La jornada, co-organitzada per IrsiCaixa, posa en comú recerques liderades per l’alumnat i destaca l’impacte de la ciència col·laborativa en la salut i l’educació
Divendres 23 de maig, el Museu de la Ciència CosmoCaixa de Barcelona acull el V Congrés Escoles Sentinella: recerca en salut amb i per a la comunitat educativa, una trobada que reuneix 600 alumnes i docents de 12 centres educatius d’arreu de Catalunya, així com representants de la comunitat científica i de l’administració pública. La jornada posa en valor el paper transformador de la recerca participativa com a eina educativa i de promoció de la salut.
Un projecte col·laboratiu entre ciència i escoles
El projecte Escoles Sentinella és una iniciativa de recerca promoguda pel Departament de Salut en coordinació amb el Departament d’Educació i Formació Professional. Està dissenyat i implementat pel Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT), que actua com a coordinador, conjuntament amb IrsiCaixa a través del seu Living Lab de Salut, l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i l’IDIAP Jordi Gol. L’objectiu és implicar activament la comunitat educativa en l’estudi de temes com la salut mental o les malalties infeccioses, promovent l’aprenentatge científic des de dins de l’aula.
L’alumnat pren la paraula
Durant el congrés, organitzat en dues sessions (de 10h a 11:30h i de 12h a 13:30h), els i les estudiants presenten els seus propis projectes de recerca i participen en un espai de debat amb personal investigador i responsables institucionals. Aquesta trobada fomenta l’intercanvi d’idees, dona veu a l’alumnat i posa en relleu l’impacte real de les seves propostes en la millora de la salut i el benestar als centres.
La jornada compta amb la participació de figures clau com Jordi Casabona, director del CEEISCAT i investigador principal del projecte; Rosina Malagrida, responsable del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa; Esteve Fernández, secretari de Salut Pública; Roser Cervera, subdirectora general d’Orientació, Participació i Benestar de l’Alumnat; i Josep Basora, director de l’IDIAP Jordi Gol.
Un referent en recerca participativa
Des del seu naixement l’any 2020 en el context de la pandèmia de la COVID-19, el projecte s’ha consolidat com un model de col·laboració entre ciència i educació. Els seus resultats evidencien com la participació activa de l’alumnat en processos d’investigació millora la comprensió de temes clau per a la salut col·lectiva i genera evidència útil per orientar polítiques públiques i pràctiques educatives.
Més informació
Podeu consultar més detalls sobre el projecte a escolessentinella.cat.