Agenda col•lectiva de necessitats en salut

Agenda col•lectiva de necessitats en salut

En què consisteix?

Més de 1000 estudiants de secundària de Catalunya van elaborar una agenda col·lectiva de necessitats sobre salut, a partir d’un llistat que contemplava temàtiques com el VIH i la sida, l’homeopatia, l’ús de les vacunes, la salut mental, les malalties rares, etc. Els participants van prioritzar aquelles en les què tenien més necessitat d’aprofundir. El projecte es va completar durant el curs 2014-15 i es va coordinar des del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa.

Com a resultat del procés participatiu, els estudiants van escollir “estrès, depressió i benestar emocional” com a temàtica més votada, i “VIH/sida” va quedar en segona posició. Entorn a aquestes temàtiques es van endegar els projectes participatius Sana Ment i Co-ResponsaVIHlitat.

Per tal de coordinar els centres educatius participants, quinze docents van participar en un curs sobre Innovació i Recerca Responsables (RRI, de les sigles en anglès). A continuació, podeu veure les diferents etapes del curs.

Sessions del curs/taller d'RRI:

La metodologia per elaborar l’agenda de necessitats es va co-decidir durant un curs de tres sessions amb professorat, que alhora va fomentar la participació del seu alumnat amb dinàmiques a l’aula.

1) Introducció a l’RRI: A la primera sessió, els participants van reflexionar sobre la vinculació entre la recerca científica i la societat al llarg de les darreres dècades, van enumerar els trets característics de la Recerca i la Innovació Responsables i van concloure la necessitat de millorar la relació entre ciència i aula, i de fomentar la participació del seu alumnat en el procés d’RRI.

2) Tasques autèntiques: En una segona sessió, es va treballar sobre el que s’anomenen tasques autèntiques. Després de reflexionar sobre què són aquest tipus de projectes, es va organitzar un taller per co-decidir com implementar l’RRI a les aules. Es va acordar que es faria una consulta als alumnes sobre les temàtiques en les que tenien més necessitat d’aprofundir. A continuació es va acordar fer una dinàmica participativa amb l’alumnat perquè concretessin les necessitats i interessos de recerca dins les temàtiques escollides.

3) Concreció de les necessitats: En una tercera reunió, els participants van posar en comú els resultats de les dinàmiques i es va construir un mapa conceptual amb les necessitats i interessos de tots els centres. D’entre les diferents categories identificades (efectes, causes, solucions, prevenció i estigma), es va poder concloure que les més votades eren les que feien referència a les causes i la prevenció.

A partir d’aquest moment es comencen a definir els projectes participatius Sana Ment i Co-ResponsaVIHlitat que es realitzaran en cursos posteriors.

El Living Lab de Salut promou la interacció entre diferents actors socials, així que per portar a terme els projectes de recerca i governança participativa, la comunitat educativa col·laborarà amb grups de recerca, gestors de polítiques i entitats de la societat civil interessades en la temàtica.

Subscriu-te a la newsletter

Back to Top
Irsi Caixa

Impulsat per:

Obra Social - Fundació 'La Caixa' Generalitat de Catalunya - Departament de Salut

 

HR Excellence in Research

Amb la col·laboració de: